Informační bulletin SMBD

Informační bulletin SMBD je určen pro vnitřní potřebu členských právnických osob SMBD.

Vydává Sdružení bytových družstev a společenství vlastníků ČR, z. s.

Obsah všech ročníků

Archiv bulletinů ke stažení

 

(IB 5 a 6/2023)

ÚVODNÍ SLOVO PŘEDSEDY

Vážení přátelé,

dne 14. 12. 2023 zasedalo předsednictvo jako statutární orgán SMBD. Na tomto jednání byla podána informace o konání konzultačního dne 12. 12. 2023. Tématem bylo rozúčtování tepla a služby spojené s bydlením, které přednesl Ing. Blažíček jako náš externí poradce a dále informace Ing. Galáda o rozsahu a významu kontroly systémů vytápění podle vyhlášky č. 38/2022 Sb., a z toho plynoucí povinnosti pro bytové domy. Akce byla úspěšná za plného počtu účastníků.

Dále byla odsouhlasena příprava vyúčtování dotace za rok 2023, které se musí předat na MMR do 31. 1. 2024 a příprava žádosti o dotaci pro rok 2024, která se očekává v lednu. Předsednictvo také projednalo změnu výše úhrad za poskytované služby SMBD. S ohledem na stále se zvyšující náklady přijalo usnesení o navýšení úhrady za služby, a to s účinností od 1. 1. 2024. Toto navýšení se týká především nečlenů sdružení, pro členy zůstává nárok na dvě poradny z každé oblasti zdarma.

Podle tohoto usnesení budou novelizovány „Zásady pravidel pro poskytování poradenství a služeb SMBD“, které budou zveřejněny na webových stránkách sdružení.

Dne 15. 1. 2024 se konalo mimořádné jednání předsednictva SMBD, které schválilo vyúčtování dota ce MMR za rok 2023 a zároveň schválilo žádost o neinvestiční dotaci z programu MMR na rok 2024. Ode sláním obou materiálů byl pověřen předseda SMBD. Oba materiály byly řádně odeslány do 31. 1. 2024.

Dne 14. 2. 2024 se konal na PFUK seminář k novému stavebnímu zákonu. Jedná se o zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon (NSZ). Tento zákon má velmi složitou a dlouhou historii.

Od roku 2018 začala rekodifikace veřejného stavebního práva. Po různých parlamentních tahani cích byl nakonec zákon přijat a dne 26. 7. 2021 vyšel ve Sbírce zákonů pod uvedeným číslem, avšak většina jeho původních ustanovení není již použitelná a je dotčena rozsáhlou novelou.

Po nástupu nové vlády, podle jejího Programovém prohlášení, byla zadána věcná novela staveb ního zákona. Pro její přípravu byl přijat zákon č. 195/2022 Sb., jako částečný odklad účinnosti zákona o jeden rok.

Následovala druhá tzv. věcná novela NSZ zákonem č. 152/2023 Sb., která opět posunula účin nost NSZ na dobu 1. 1. 2024 a přechodné období stanovila od 1. 1. 2024 do 30. 6. 2024. Tím vznikla tzv. dělená účinnost, kdy některé paragrafy platí a jiné byly odloženy. Zároveň bylo přijato zvlášt ní ustanovení o použitelnosti zákona v přechodném období. Toto období skončí dne 30. 6. 2024. V této době platí původní SZ č. 183/2006 (tzv. starý zákon). Totéž se týká prováděcích předpisů, z nichž některé platí až do 1. 7. 2027. Proto se ve věcech územního plánování a povolování záměru (dříve stavební povolení) postupuje do 30. 6. 2024 podle dosavadních předpisů s výjimkou vyhra zených staveb.

Proto podle § 334a NSZ se bude v přechodném období postupovat jak podle NSZ, tak podle staré ho zákona. Pro orientaci v této problematice je třeba použít příslušný komentář zákona a přechodná ustanovení zákona.

Z uvedeného je patro, že se jedná o politické změny, které do stavebních předpisů vnesly neuvěřitel ný zmatek, komplikovaný ještě postupnou účinností. Kdo chce zjistit účinnost zákona, musí si dohledat jednotlivé paragrafy, které mají různou, tzv. dělenou účinnost.

Věcná novela přinesla úplnou koncepční změnu (upuštění od soustavy státních stavebních úřadů) a změnu terminologie, např. místo „stavební povolení“ se zavádí pojem „povolení záměru“ nebo „povo lení stavby“. Novela zasáhla i do správních a soudních řízení a změnila nebo zrušila celkem 59 zákonů a vyhlášek. Vrací se zpět cca 693avebních úřadů s různou věcnou příslušností, a dále i krajské stavební úřady. Nadřízený úřad je MMR kromě nově zřízeného Dopravního a energetické stho stavebního úřadu (DSEÚ), kde nadřízeným orgánem je Ministerstvo dopravy a Ministerstvo průmyslu a obchodu, tedy celkem tři ministerstva.

S tím souvisí odvolací a přezkumné řízení. Nadřízený orgán sám posoudí odvolání, doplní dokazová ní a sám pravomocně rozhodne (tzv. apelační princip má zkrátit řízení a odstranit tzv. ping-pong).

Je nad rámec této informace detailně popisovat všechny koncepční změny je však třeba zmínit změ nu týkající se SVJ. V řízení o povolení záměru (stavební povolení) podle § 183 NSZ, je-li stavebníkem SVJ, je zástupcem vlastníků, kteří jsou účastníky řízení. Oznámí-li však vlastník stavebnímu úřadu, že nechce být zastupo ván SVJ, toto zastoupení zaniká okamžikem oznámení. To znamená, že shromáždění rozhodne, jak má jeho zástupce (zpravidla statutární orgán) jednat. Podobně v § 187 odst. 4 NSZ pro souhlas vlastníka postačí souhlas SVJ prostou většinou hlasů nebo souhlas správce, pokud SVJ nevzniklo.

Původní záměr jeden úřad – jedno řízení – jedno razítko je spíše proklamace. Dotčené orgány nadále zůstávají a vydávají závazná stanoviska a vyjádření včetně jednotného environmentálního sta noviska (JES). Toto závazné stanovisko je nástrojem integrace státní správy v oblasti životního prostředí podle zákona č. 148/2023 Sb.

Příslušný správní orgán vydá na místo závazných stanovisek dotčených orgánů jednotné koordinované závazné stanovisko a jejich stanoviska si opatří, pro urychlení si je může stavebník opatřit sám. Tolik zatím úvodní informace k problému. Koncept je nesmírně náročný a složitý, klade důraz na digitalizaci, avšak portál stavebníka dosud nebyl zprovozněn. Je otázka, proč musel zůstat stavební úřad až na nejnižší úrovni, když pro digitální přístup není vzdálenost rozhodující.

Bude otázkou času, jak se s touto úpravou vypořádají pracovníci stavebních úřadů a soudů a hlav ně, co změny budou znamenat pro občana. Teprve praxe a judikatura ukáže, jak se systém osvědčí, a proto se budeme muset ke stavebnímu zákonu vrátit ještě v některé příštím čísle informačního bulletinu.

 

JUDr. František Lebl, předseda SMBD ČR


Partneři

csrb mmr cicb